Nyt nordisk konsortium for CO<sub>2</sub>-omdannelse

INANO og Institut for Kemi ved Aarhus Universitet er en del af et nyt nordisk forskningscenter, der vil fokusere på at udvikle nye materialer og teknologier til omdannelse af CO<sub>2</sub>. Centret er blevet bevilliget 6,9 mio. EUR.

Link til logo

Ni nordiske universiteter, herunder Aarhus Universitet, har for nylig fået finansiel støtte (6,9 mio. EUR) til etablering af et nyt nordisk konsortium for CO2-omdannelse (NordCO2). NordCO2 vil bestå i engagerede og langsigtede samarbejder mellem de deltagende institutioner i 5 nordiske lande: Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island. Målet er at udvikle nye materialer og teknologier til omdannelse af CO2 til værdifulde produkter, herunder lægemidler, kemikalier til industrien og brændstoffer. Gennem tværfaglige samarbejder på tværs af norden, har NordCO2 til formål at styrke de respektive forskningsmiljøer, forbedre de studerendes uddannelse, øge sandsynligheden for videnskabelige gennembrud, øge den internationale synlighed, forbedre konkurrenceevnen samt øge erhvervelsen af europæisk finansiering.

"Dette er et kæmpe løft til udviklingen af levedygtige kemiske metoder i Norden ved indførelse af en alternativ kulstofkilde til den kemiske industri med undtagelse af fossile brændstoffer. Projekterne passer fint sammen med vores overordnede mål i Carbon Dioxide Activation Center (CADIAC), som er finansieret af Danmarks Grundforskningscenter" udtaler Professor Troels Skrydstrup, der sammen med Professor Kim Daasbjerg leder de primære deltagende grupper ved Aarhus Universitet.

Forskere ved Aarhus Universitet vil være dybt involveret i de ph.d.-studerendes forskning og uddannelse samt vil være vært for en "nordisk CO2-dag" i 2020 med præsentation af alt CO2-relateret forskning fra forskellige felter. Desuden vil Aarhus Universitet være ansvarlig for innovationssektionen i NordCO2-centret, hvor der etableres et nordisk industripanel, og relevante nordiske industrier inviteres til udveksling af viden og visioner. Denne deltagelse matcher perfekt med de Open Science-initiativer, der netop nu finder sted på Aarhus Universitet.

Fakta:

Deltagende institutioner er Aarhus Universitet (AU), Det Arktiske Universitet i Norge (UiT, projektleder), Oslo Universitet, Bergen Universitet, Uppsala Universitet, Det Kongelige Teknologiske Institut (Sverige), Stockholms Universitet, Islands Universitet og Helsinki Universitet.

NordCO2 er bevilget EUR 6,9 mio. EUR

Læs mere på NordCO2s hjemmeside

Kontaktoplysninger:

Professor Troels Skrydstrup
Institut for Kemi og Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO)
Email: ts@chem.au.dk

Professor Kim Daasbjerg
Institut for Kemi og Interdisciplinary Nanoscience Center (iNANO)
Email: kdaa@chem.au.dk