Fysikeren Amin Salami Dehkharghani bliver ph.d.-prisvinder 2018

Amin Salami Dehkharghani har bidraget til at lægge et fundament for forståelsen af éndimensionelle kvantesystemer. Det kan få stor betydning for fremtidig teknologi.

Foto: Claus Sjödin

For en fysikstuderende vil det nok altid være noget lidt særligt at tage fat på kvantemekanikken. Her kan man ligeså godt glemme det, man i forvejen ved. Sådan havde danskeren Amin Salami Dehkharghani det i hvert fald i sin tid.

”På atomart niveau er alting lavet om i forhold til verden, som vi kender den. Men det er også noget af det fascinerende ved kvantemekanik, at alt er bygget på sandsynligheder,” mener han.

Under sit ph.d.-studium har han fordybet sig i et nyt hjørne af kvantemekanikken, som forekommer endnu mere eksotisk: Hvordan partikler opfører sig i et éndimensionelt system.

”Normalt kan partikler i en gas bevæge sig i tre dimensioner, hvor de sagtens kan smutte forbi hinanden og er sværere at fastholde. Men når de er fanget i én dimension, er de tvunget til at gå igennem hinanden og befinde sig side om side,” forklarer Amin Dehkharghani.

At partikler kan gå igennem hinanden, er der i princippet ikke noget underligt i. På atomart niveau er det et grundelement i kvantemekanikken, at partikler kan eksistere i punktform og i bølgeform på én gang. Amin Dehkharghani har med en ny teoretisk model bidraget væsentligt til en dybere forståelse af partiklernes interaktion, og hvordan man kan manipulere med dem i én dimension.

Læs hele portrættet, der er skrevet af Filip Graugaard Esmarch på hjemmesiden for Aarhus Universitets Forskningsfond.