ERC-modtager vil fremstille stoffer med antibiotisk effekt

I dag uddeler det europæiske forskningsråd, ERC, i alt 600 millioner Euro til 301 topforskere i hele Europa. Én af dem er lektor Thomas Poulsen fra Institut for Kemi, der modtager ERC’s Consolidator Grant for sit projekt Recypion på 15 millioner kroner.

Lektor Thomas Bjørnskov Poulsen
Lektor Thomas Bjørnskov Poulsen fra Institut for Kemi modtager i dag ERC's Consolidator Grant for sit projekt Recypion. (Foto: AU Foto)

ERC Consolidator Grants tildeles exceptionelle forskere med mindst syv års erfaring efter ph.d.-afhandlingen og med substantielle videnskabelige resultater bag sig, der vidner om en lovende forskerkarriere. ERC-bevillingen er gennemsnitlig på 2 millioner Euro pr. bevilling.

I kategorien Physical Sciences and Engineering har lektor Thomas Poulsen, Institut for Kemi modtaget 15 millioner kr. til sit projekt Recypion, der vil undersøge en klasse af naturligt forekommende molekyler kaldet polyether ionoforer.

Polyether ionoforer er stoffer med kraftig antibiotisk aktivitet, tillige imod bakterier som har udviklet resistens mod mange kendte typer antibiotika. Desværre har stofferne også negative og uudforskede effekter, som gør at de kan være giftige.

- Vi vil forsøge at udvikle helt nye kemiske metoder til at fremstille kunstige polyether ionoforer i et forsøg på at forbedre stoffernes farmakologiske potentiale. Desuden vil vi etablere en række eksperimenter, som vil kunne give os en hidtil uset indsigt i hvordan polyether ionoforer virker i cellulære systemer, fortæller Thomas Poulsen.

I alt tre forskere fra Aarhus Universitet modtager ERC Consolidator Grant:

• Jacob Bentzon, Institut for Klinisk Medicin (HEALTH)
  • Thomas Bjørnskov Poulsen, Institut for Kemi (Science and Technology)
  • Rune Slothuus, Institut for Statskundskab (BSS)

Lektor Thomas Poulsen
Institut for Kemi - Organisk Kemi