AU er nu officielt rum-universitet

Torsdag 31. januar klokken præcis 13.00 trådte Aarhus Universitet officielt ind i rækken af universiteter i verden, der har en satellit i rummet. Her blev Delphini-1 nemlig sendt i kredsløb fra den internationale rumstation, ISS. Nu skal teamet bag Delphini-1 prøve at få etableret kontakt med satellitten.

Link til foto
Via live-video fra ISS kunne man torsdag se Aarhus Universitets første satellit, Delphini-1, blive sendt ud i rummet. Dermed er Aarhus Universitet officielt blevet et rum-universitet. Foto: NASA og NanoRacks

En lille mørk prik, der var synlig i få sekunder på NASA's live-video fra ISS, så var den væk. Det var alt hvad der var at se, da Aarhus Universitets første satellit, Delphini-1, torsdag 31. januar kl 13.00 forlod ISS via en særlig ’sluse’, der sikrer, at satellitter kommer rigtigt i kredsløb. Det betyder at Delphini-1 nu er kommet ud i sin egen bane om Jorden, hvor de studerende forhåbentlig kommer til at kunne kommunikere med den og hente data ned i det næste års tid.

Alt er dermed indtil videre forløbet planmæssigt siden Delphini-1 blev sendt op fra Kennedy Space Center i Florida med SpaceX-raketten Falcon-9 den 5. december 2018 til ISS. For en uge siden fik Aarhus Universitet besked om, at astronauterne på ISS var parate til at sende Delphini-1 ud i kredsløb om Jorden.

Få timer efter at Delphini-1 blev sendt i kredsløb, var studerende og medarbejdere i Delphini-teamet klar i kontrolrummet på Institut for Fysik og Astronomi, hvor de via en antenne placeret på Institut for Ingeniørvidenskabs bygning på Katrinebjerg skal forsøge at fange signalet fra satellitten, når den passerer tæt på Danmark i sin bane om jorden.

Delphini-1 kredser omkring Jorden i 400 kilometers højde, hvilket ikke er særligt højt for en satellit. Den relativt lave højde betyder, at satellitten for det meste befinder sig under horisonten set fra Danmark. Derfor har forskerne og de studerende kun ca. 10 minutter fire gange i døgnet, hvor de har mulighed for at komme kontakt med den.

Torsdag eftermiddag og aften lykkedes det ikke at få forbindelse til Delphini-1, hvilket kan skyldes at satellittens batterier endnu ikke har fået strøm nok til at sende. Batterierne oplades via solpaneler på siderne, og det kan tage et stykke tid, før de er tilstrækkelig opladt til at satellittens instrumenter kan begynde at fungere. Fredag vil teamet være klar i kontrolrummet igen og gøre et nyt forsøg på at få forbindelse.

Minisatellitten er et pilotprojekt

Delphini-1 er en såkaldt 'cubesat'; en minisatellit, som kun er 10 x 10 x 10 cm, og den vejer godt et kilo. Den er udstyret med radiosender og -modtager, med en computer og med et kamera. Det er studerende, der er omdrejningspunktet projektet; de har designet, bygget og afprøvet satellitten, og været med til at etablere antennen og kontrolrummet.

Denne første satellit er et pilotprojekt, hvor formålet er at skaffe viden og erfaring med bygning, drift og kommunikation med satellitter. De erfaringer vil være en stor fordel for de studerende, når de en gang skal videre i deres karriere, og også for de involverede institutter, hvor der arbejdes videre med nye hold studerende og nye satellitprojekter under den fælles hat "AUSAT".

Delphini-1 vil være i kredsløb om jorden i ca. et år, og den vil efterhånden blive bremset op og falde langsomt mod Jorden, hvor den vil brænde op i Jordens atmosfære. Men inden da vil de forhåbentlig have bidraget med en masse værdifulde erfaringer og viden om, hvordan man styrer og kommunikerer med sin helt egen satellit.

Update mandag 4. februar: Det er desværre endnu ikke lykkede at etablere kontakt med Delphini-1, trods teamets bestræbelser henover weekenden. Det har været muligt at modtage signaler fra andre satellitter, hvilket indikerer, at jordstationen er fuldt operationel. Derudover overvåger teamet de internationale radioamatør-netværk, som også forsøger at modtage signal fra Delphini-1, men endnu uden succes. De studerende og forskerne er stadig optimistiske og tror på, at Delphini-1 er kommet godt på vej. Der er sket før i flere tilfælde, at kommunikationen med satellitter først er etableret efter uger eller endda måneder.

Update onsdag 6. februar: Nu har vi kontakt med Delphini-1 !!

Om rumprogrammet

Delphini-1 er et samarbejde imellem Institut for Fysik og Astronomi, Institut for Ingeniørvidenskab og Institut for Geoscience, og de studerende, som deltager i projektet, kommer også fra disse tre institutter.

Opsendelsen er doneret af European Space Agency, ESA via Ministeriet for Forskning og Undervisning. Bidragydere i øvrigt, ud over de nævnte institutter og fakultetet, er Aarhus Universitets Forskningsfond, GomSpace A/S, og Danmarks Grundforskningsfond via Stellar Astrophysics Centre.

For yderligere oplysninger kontakt:

Victoria Antoci - projektleder for Delphini-1
Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet