Andreas Sommerfeldt vinder Ph.D.-Cup 2021

Ph.D. i kemi og nanoteknologi fra Institut for Kemi og iNano på Aarhus Universitet, Andreas Sommerfeldt, vandt Ph.D.-Cup finalen, som blev sendt på DR 2 fredag den 30. april.

Andreas Sommerfeldt fik ud over ære en præmie på 50.000 kroner. med sig hjem. Pressefoto: Agnete Schlichtkrull

Ph.D.-Cup er en formidlingskonkurrence, der har som formål at sprede dansk forskning ud til en bred offentlighed ved at sætte fokus på de bedst formidlede ph.d.-afhandlinger fra landets universiteter.

Konkurrencen er blevet afholdt en gang om året siden 2013, og i år var Peter Lund Madsen vært på det store kåringsshow på DR 2 og i dommerpanelet sad uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen, Eske Willerslev, DNA-forsker og professor ved KU, og Anja Andersen, astrofysiker og professor ved Niels Bohr Instituttet.

De tre dommer var enige om, at Andreas Sommerfeldt var den rigtige vinder.

”Jeg er rigtigt glad og stolt. Det er en kæmpe ære at vinde, og hvis jeg skal være ærlig, så er det nok ikke helt sunket ind endnu. Det har været en vildt fed oplevelse fra start til slut, og det har været meget berigende at møde de andre deltagere, som jeg straks klikkede med, og som alle er superdygtige, ” siger Andreas Sommerfeldt.

En anderledes forskningsformidling

En ting er at formilde sin forskning til sine fagfæller og kolleger, en anden ting er, når man står foran en hel tv-produktion, en minister og kendte forskere, samtidigt med at man skal formidle til nogle, som ikke har indgående kendskab til ens felt.

”Jeg var ret nervøs op til optagelserne og havde sommerfugle i maven, og jeg var bekymret for, om jeg kom til at snakke for hurtigt, men det gik heldigvis rigtigt godt, og jeg formåede i stedet at skrue en tand op for entusiasmen. Det var noget af det, som dommerne især var glade for,” siger Andreas Sommerfeldt.

Før tv-optagelserne skulle de fem finalister igennem flere coachingsessioner, og der blev arbejdet indgående med deres formidling, så de var helt klar, da optagelserne gik i gang.

”Det har været en meget anderledes oplevelse, som jeg kun kan sammenligne med at skulle tale på en konference eller skulle til eksamen. Jeg kunne godt ønske mig, at alle fik samme chance som mig for at arbejde så indgående med formidlingen af ens forskning. Det har været utroligt givtigt og spændende for mig at skulle formidle min forskning på en lettilgængelig måde, så alle kunne følge med,” siger han.

En ny type plastik

Andreas Sommerfeldt kom i Ph.D.-Cup finalen på baggrund af sin og kollegers forskning i en ny type plastik, der kan nedbrydes på kommando. En slags selvopofrende plastik, der nemt kan genanvendes, fordi den nedbrydes til grundmaterialer i stedet for at blive smeltet om, sådan som det sker for det meste af den plastik, der genanvendes i dag.

Tanken er, at plastikken får en kemisk kommando og så nedbrydes til sine grundmaterialer, som man så kan anvende til ny plastik.

”Det unikke her er, at vi har bygget en slags lås ind plastikken, og når nøglen sidder i låsen, så er plastikken stabil, men tager jeg nøglen ud – drypper nøglekemikaliet ud over plastikken – så nedbrydes den,” siger Andreas Sommerfeldt.

Han understreger, at der er tale om grundforskning, og at der er lang vej endnu til at løse verdens plastik-problemer, men han håber meget på, at idéen med selvopofrende plastik kan danne trædesten for andre forskningsprojekter og inspirere andre til at tænke ud af boksen.

Danmarks Radio og Dagbladet Information samarbejder om Ph.D.-Cup, der er støttet af Lundbeckfonden.

Læs hele Andreas Sommerfeldt formidlingstekst til Ph.D.-Cup