TESS: Planetjægeren er på vej

Hubble-teleskopet viste os, at rummet vrimlede med galakser og stjernetåger. Kepler-teleskopet har overrumplet os ved at finde flere tusinde hidtil ukendte planeter i alle tænkelige former. Nu tager menneskeheden det næste store skridt med TESS-teleskopet. Aarhus Universitet har bidraget til missionens udtænkning og skal nu lede en del af arbejdet sammen med NASA.

Link til foto
Opsendelsen af Falcon 9-raketten med TESS ombord fandt sted fra Kennedy Space Center i Florida klokken 0:51 dk tid. (Foto: NASA/SpaceX)

Kepler har været revolutionerende for vores forståelse af rummet og har givet os et kæmpe skub i efterforskningen af universet. Med opsendelsen af TESS-satellitten d. 19. april, har vi nu fået en ny mulighed for at finde frem til hidtil ukendte planeter i ’nabolaget’ og skabe fundamentale gennembrud i forståelsen af stjerners livscyklus.

”Er der en ting, jeg vil fremhæve fra Kepler-missionens resultater indtil nu, så er det, at vi nu ved, at solsystemer som vores eget med mindre planeter er meget mere udbredte end hidtil antaget. Det vrimler faktisk med dem derude! Det er ganske uvurderlige observationer, vi har hentet hjem, og stadig arbejder intenst på i det internationale forskermiljø,” forklarer professor Hans Kjeldsen Stellar Astrophysics Centre på Aarhus Universitet, der er en af de AU-forskere, der har været med til at udtænke dele af missionens indhold.

Kepler-missionen har haft stor succes med at jagte og undersøge exo-planeter og har fundet flere tusinde kandidater. Men Kepler-satellitten har ”kun” set på 0,28% af himmelen og ser på systemer der ligger meget fjernt fra Jorden. Det gør det vanskeligt for forskerne at se nærmere på detaljerne i en planets overflade og atmosfære og samtidig hente dybere viden hjem om de stjerner, der findes derude.

The Transiting Exoplanet Survey Satellite, i daglig tale TESS, er navnet på den satellitmission, der nu skal undersøge stjerner, der er langt tættere på Jorden ved en såkaldt ”all-sky”-teknik. TESS skal kigge nærmere stjerner efter i sømmene, og kan derfor hente data ned om stjerner, der lyser meget svagere end de, som Kepler-sonden kan observere.

Det vil sige, at man mere eller mindre vil kunne stå og kigge op på nattehimmelen, og udpege de stjerner, vi ved der har planeter i kredsløb omkring sig. TESS vil observere på stjernetyper, der er tættere på Jorden, og dermed give os langt kraftigere data til vores analyser.

TESS ledes af det amerikanske rumagentur, NASA, men Stellar Astrophysics Centre på Aarhus Universitet har bidraget til missionens udtænkning og står bl.a. i spidsen for en del af TESS-missionen, som går ud på at studere de såkaldte stjerneskælv - små bevægelser i stjernernes overflade, der kan give uvurderlige informationer om stjernernes indre.

”I de kommende uger vil NASA, teste, at alle systemer ombord på TESS fungerer. Det er planen, og vi forventer, at TESS vil starte sit videnskabelige program om to måneder, så nu er vi snart klar til at undersøge stjerner og exoplaneter over hele himlen.

Det bliver en meget spændende rummission, som vi som danske forskere glæder os meget til at være en del af,” slutter professor Hans Kjeldsen.

Læs mere om TESS-missionen på NASA-hjemmesiden (eksternt link) eller se denne video om missionen, som NASA har udarbejdet.

Kontakt:
Professor Hans Kjeldsen,