Professor i kemi Karl Anker Jørgensen modtager Carlsbergfondets Forskningspris

Han modtager prisen for sin banebrydende forskning i organisk kemi.

Professor Karl Anker Jørgensen får overrakt Carlsbergfondets Forskningspris 2017 af HKH Kronprinsessen. Foto: Martin Juul.
Overrækkelse af Carlsbergfondets Forskningspriser 2017. Fra venstre præsident i Videnskabernes Selskab Mogens Høgh Jensen, uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, prismodtager Mette Birkedal Bruun, HKH Kronprinsessen, prismodtager Karl Anker Jørgensen, bestyrelsesformand i Carlsbergfondet Flemming Besenbacher og generalsekretær i Videnskabernes Selskab Lars Arge. Foto: Martin Juul.

Søndag 3. september var professor Karl Anker Jørgensen fra Institut for Kemi en af årets to modtagere af Carlsbergfondets Forskningspris.

Han modtage prisen for sin banebrydende forskning inden for homogen katalyse med fokus på specielt metalkatalyserede oxidationsreaktioner og asymmetrisk katalyse.

Læs Carlsbergfondets portræt af Karl Anker Jørgensen og se en film om hans forskning.