Peter Teglberg Madsen får Eliteforsk-pris

Professor Peter Teglberg Madsen fra Institut for Bioscience modtog 28. februar 2019 Eliteforsk-prisen ved en højtidelighed i Operaen i København. Samtidig fik ph.d.-studerende Kristian Knakkergaard Nielsen fra Institut for Fysik og Astronomi et rejsestipendium.

Peter Teglberg Madsen
Peter Teglberg Madsen modtager Eliteforsk-pris på 1,2 mio. kr. Foto: Søren Kjeldgaard

Peter Teglberg Madsen forsker i dyrs sansefysiologi. Ved at udvikle avanceret måleudstyr, som monteres direkte på hvalers hud med sugekopper, har han skabt indsigt i, hvordan verdens største rovdyr finder deres føde i dybhavet, hvad deres stofomsætning er, og hvordan deres brug af lyd til kommunikation påvirkes af stigende menneskeskabte støjniveauer i verdenshavene. Læs portrættet af ham på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.

Ved højtideligheden i København fik ph.d.-studerende Kristian Knakkergaard Nielsen fra Institut for Fysik og Astronomi overrakt et rejsestipendium på 200.000 kr. til sin forskning i, hvordan urenheder i kvantegasser opfører sig dynamisk. Læs portrættet af ham på Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.