Øget samarbejde mellem ESS, universiteterne og regeringen

Aarhus Universitet har sammen med fem af landets øvrige universiteter, Styrelsen for Forskning og Uddannelse og European Spallation Source (ESS) aftalt at styrke samarbejdet og videndelingen mellem ESS og forskningsmiljøerne i Danmark.

Underskrifterne på den nye aftale blev sat af (fra venstre) Thomas Bjørnholm (KU), Katrine Krogh Andersen (DTU), Niels Christian Beier (SFU), John Womersley (ESS), Henrik Bindslev (SDU) og Niels Chr. Nielsen (Science and Technology, AU)

Når verdens kraftigste og mest avancerede neutronkilde, European Spallation Source i Lund, tages i drift i 2025, vil den være med til at sætte helt nye standarder for materialeforskningen.

Ved en ceremoni på byggepladsen mandag den 20. november underskrev ESS, de danske universiteter og Styrelsen for Forskning og Uddannelse en ny aftale, som skal sætte rammerne for at styrke samarbejdet og videndelingen mellem ESS og forskningsmiljøerne i Danmark.

Det skal bl.a. være muligt for universiteterne og ESS at have fælles ph.d.-studerende og delte stillinger, og at dansk personale kan udstationeres ved ESS og involveres i driften.

Aftalen sætter desuden rammerne for, hvordan universiteterne kan inddrages direkte i udviklingen af den videnskabelige mission for ESS Data Management and Software (DMSC) i København, og i opførelsen og driften af de forskningsinstrumenter, som skal kobles på ESS.

Aarhus Universitet står bl.a. i spidsen for udviklingen og konstruktionen af tre-i-en-instrumentet Heimdal, der ved at kombinere pulverdiffraktion, småvinkelspredning og tomografi vil gøre det muligt at følge et materiale fra den atomare struktur til det mikroskopiske plan. Og vel at mærke i real time, så man kan se, hvordan materialet reagerer på påvirkninger, mens det sker.

”Den nye aftale er endnu en milepæl i strategien for at gøre Danmark til et af verdens førende centre for forskning i hårde, bløde og biologiske materialer, hvor Aarhus Universitet bidrager til den nationale ESS strategi med forslag om forskningsfyrtårne inden for hårde materialer og biologiske strukturer. Og med det strategiske forskningscenter for materialeforskning, iMAT, som åbnede på Science and Technology i august, er vi allerede langt fremme med at gøre planerne til virkelighed: Det tværfaglige center har netop som mål at skabe stærkere bånd mellem internationalt stærke forskningsaktiviteter og erhvervslivet. Vi arbejder med et tilsvarende initiativ indenfor det biologiske område,” siger dekan, professor Niels Chr. Nielsen, Science and Technology.

Læs mere om aftalen her på UFM's hjemmeside: https://ufm.dk/aktuelt/nyheder/2017/ny-aftale-skal-bringe-danske-forskere-endnu-taettere-pa-forskningsfaciliteten-ess-i-lund