Nu har vi kontakt med Delphini-1

Endelig! Onsdag sidst på eftermiddagen lykkedes det forskere og studerende at få kontakt med Delphini-1. Satellitten blev sendt ud i rummet torsdag i sidste uge, men indtil nu har det ikke været muligt at kommunikere med den.

Nu har vi kontakt med Delphini-1
Nu har vi kontakt med Delphini-1. AU Foto
Der var store smil og lettelse i kontrolrummet, da det onsdag eftermiddag lykkedes at etablere kontakt med Delphini-1. Foto: Hans Kjeldsen

Der var stor jubel i kontrolrummet på Institut for Fysik og Astronomi onsdag eftermiddag, da det efter seks dages intenst arbejde endelig var muligt at få kontakt til Delphini-1. Kontrolrummet har modtaget besked fra satellitten og den er i live og ser ud til at have det godt!

Efter at Delphini-1 blev sendt ud fra Den Internationale Rumstation ISS torsdag 31. januar håbede teamet af studerende og forskere at kunne opfange signalet via jordstationen på Katrinebjerg inden for nogle få timer eller dage. Men selvom de havde modtaget informationer om, at den var kommet rigtigt ud i sin bane, og de vidste præcis hvornår den var over horisonten set fra Danmark og derfor inden for rækkevidde fra jordstationen i Aarhus, var der problemer med at etablere kontakt til den.

Med assistance fra GOMspace, den danske leverandør af nanosatellitten og antennestationen i Aarhus, har der været arbejdet intenst på at finde årsagen til den manglende kontakt og løse problemerne, og det lykkedes altså endelig i dag.

Nu kan den rigtige del af missionen begynde!

Læs mere om Delphini-1: