Matematisk Kantine fylder 60 år

Lige fra starten i 1959 har Matematisk Kantine benyttet den formel, som for længst har gjort stedet til en institution i og uden for Aarhus: god hjemmelavet mad til rimelige penge i hyggelige omgivelser.

Kantinekøkken med Jørgen Bæk i forgrunden og tre kvindelige medarbejdere samt kasser med frugt og grønt i baggrunden.
Matematisk Kantine har for tiden 17 medarbejdere. Jørgen Bæk (i forgrunden) har ledet den de sidste 30 år. Foto: Lars Kruse, AU Foto
En maskinskrevet prisliste.
Den allerførste prisliste fra 5. september 1959. Den gang boede Institut for Matematik og dens frokoststue i øvrigt i den bygning, hvor Institut for Statskundskab nu har til huse. Klik på billedet for at gøre listen læsbar.

Nej, det er ikke en regnefejl. Det er i dag præcis 60 år siden, at Matematisk Kantine første gang langede et stykke kage over disken til en sukkerkold studerende. Prisen var 30 øre – det samme som en kop kaffe, i øvrigt.

Siden er MatKant blevet en institution i Aarhus, både for universitetets studerende og medarbejdere (nuværende såvel som tidligere) og for mange af egnens borgere.

Som navnet antyder blev Matematisk Kantine grundlagt i Matematisk Instituts den gang nybyggede lokaler, om end den dengang hed Frokoststuen.

Bag den stod en forening af medarbejdere ved Institut for Matematik, men klientellet var ikke begrænset til dem. I 1959 var der 168 studerende i de matematisk-fysiske faggrupper, men der var 945 på det lægevidenskabelige fakultet, og mange af dem kom også myldrende.

Mylderet fortsatte

Det samme gjorde tusinder af studerende fra en lang række uddannelser på Aarhus Universitet i de følgende årtier. En del af dem kom alligevel forbi, for matematik indgår i mange andre uddannelser end lige matematik. Men den væsentligste årsag er nok, at kantinen under sin første leder, Emmy Thorup, i løbet af få år fik ry for at være universitetsparkens bedste og hyggeligste frokoststed.

Kantinen og Institut for Matematik flyttede til de nuværende lokaler i 1967, og siden har den (kantinen, altså) været nødt til at inddrage mere og mere plads.

Tilstrømningen er nemlig tiltaget, og kantinen omsætter nu for omkring 12,5 mio. kr. om året, eksklusiv moms. Og den drives stadig af en forening. Den hedder nu Foreningen af studerende og medarbejdere ved Institut for Matematiske Fag.

Trængsel om aftenbuffet

En del af den tiltagende tilstrømning skyldes naturligvis, at Aarhus Universitet har fået flere studerende og medarbejdere. En nok så væsentlig grund er, at Matematisk Kantine i 2011 begyndte at servere om aftenen, hvor folk strømmer til buffeten i forbindelse med Folkeuniversitetets forelæsninger på AU og de Offentlige Foredrag i Naturvidenskab.

Og da der er åben adgang, kommer der også folk fra byen, som bare vil have et godt måltid mad til en rimelig pris.

Ifølge kantinens bestyrer, Jørgen Bæk, er langt størstedelen af aftengæsterne dog stadig enten fra Folkeuniversitetet, foredragene eller på forskellige måder tilknyttet universitetet.

Mad fra bunden

Jørgen Bæk har ledet Matematisk Kantine i 30 år og er en af de fire kokke, som sammen med fire smørrebrødsjomfruer, to bagere, fem kantineassistenter og to elever for tiden sørger for, at gæsterne ikke behøver at gå sultne derfra.

”Vores fokus er god hjemmelavet mad til mange og til lave priser. Og vi laver maden fra bunden, vi bruger yderst få halvfabrikata,” siger Jørgen Bæk.

Det gælder også fødselsdagskagerne og buffet’en, som kantinen disker op med under dagens fødselsdagsfest.

Du kan læse mere om festen, kantinen og dens historie på matkant.dk

Kontakt:

Kantineleder Jørgen Bæk,