Lars H. Andersen takker snart af

Det sidste år har professor Lars H. Andersen fungeret som konstitueret dekan på Science and Technology, og dermed stået i spidsen for ikke blot det største fakultet, men også en af de største organisationsændringer på Aarhus Universitet. Med ansættelse af den nye Nat-dekan kan Lars H. Andersen snart træde tilbage og igen fokusere på forskningen.

Link til foto
Lars Henrik Andersen

Der var næppe nogen, der blev mere overrasket over at se Lars H. Andersen i dekanstolen for Science and Technology, end hovedpersonen selv. I 2018 trak fysikprofessoren sig tilbage fra posten som leder for Institut for Fysik og Astronomi for at dykke dybere ned i sin forskning, men da rektor Brian Bech Nielsen bad ham træde til som konstitueret dekan, trådte han tilbage i ledelsesrollen.

”Jeg var både dybt beæret over at blive udpeget, og samtidig meget ydmyg og bevidst om den omfattende opgave, vi stod over for som universitet og fakultet. Det har været en stor og spændende ledelsesmæssig opgave, som jeg er glad for at have haft,” siger Lars H. Andersen.

Fra et til to. Men uden Lars.

Et år er nu gået. Mere eller mindre præcist. Science and Technology har foretaget et skifte og gennemgår nu en stor forandringsproces, fremover med to selvstændige fakulteter. Samtidig er der ansat de to dekaner, der skal tegne fremtiden for henholdsvis Nat og Tech. For Lars H. Andersen er det dermed snart tid til at vende tilbage og igen fokusere på fysikken.

”Nu vil jeg gerne sige tak til alle jer, der har bidraget til det store arbejde gennem det sidste år. Sammen har vi skabt fundamentet til fremtidens natur- og teknisk videnskabelige forskning på Aarhus Universitet. Det er jeg stolt over at have været med til. Det synes jeg også, at I skal være. Hele AU står med meget spændende muligheder mht. campusudvidelse og de fortsatte strategiske satsninger indenfor bl.a. ingeniørområdet og digitalisering. Men det stopper naturligvis ikke her. Jeg håber, at vi vil se et Nat og Tech fakultet, der vil udfolde sig flot med høje ambitioner og med blik for den enkelte, værende sig studerende eller ansatte.

Da jeg rykkede ind som dekan, var intentionen blot at låne nøglerne til dekankontoret. Jeg har ikke haft planer om at søge dekanposten selv, og nu er jeg meget glad for at kunne overrække nøglerne videre til to så stærke profiler. Eskild Holm Nielsen er i fuld gang med arbejdet på Tech, og snart kan vi også byde Kristian Pedersen velkommen som dekan for Nat. Jeg vil glæde mig til, sammen med jer, at være en del af fakulteterne under de to nye dekaners ledelse” siger Lars H Andersen.