Krystallografiprofessor modtager Dronning Margrethe II's Videnskabspris

Professor Bo Brummerstedt Iversen fra Institut for Kemi og iNANO, Aarhus Universitet, modtager 19. april 2017 Dronning Margrethe II’s Videnskabspris 2017. Prisen tildeles af Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab til en fremragende forsker.

Professor Bo Brummerstedt Iversen fik overrakt prisen af Hendes Majestæt Dronningen ved en ceremoni i Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab 19. april. (Foto: Videnskabernes Selskab).
Professor Bo Brummerstedt Iversen (Foto: Videnskabernes Selskab).

Bo Brummerstedt Iversen forsker i krystallografi, materialekemi og nanoscience og er leder af Center for Materialekrystallografi (CMC) ved Aarhus Universitet.

Bo Brummerstedt Iversens forskning spænder meget bredt, men fællesnævneren er altid materialer; fra fundamental grundforskning i, hvordan materialerne fremstilles ved syntese, over hvordan materialerne og deres egenskaber skal karakteriseres, til konkrete anvendelser af materialerne, fx til en mere effektiv udnyttelse af spildvarme.

Bo Brummerstedt Iversen har tidligere modtaget blandt andet EliteForsk-prisen (2011), Grundfos-prisen (2014) og Dannebrogsordenen (2015).

Det Kongelige Danske Videnskabernes Selskab begrunder tildelingen af Dronning Margrethe II's Videnskabspris med følgende:

”Bo Brummerstedt Iversens forskning inden for materialekrystallografi er ikke alene af høj videnskabelig kvalitet, men har også stor betydning i vores dagligdag. Vi omgiver os med krystaller overalt: Bordsalt fra køkkenet, is i fryseren, vores tænders emalje og glimtende smykkesten. Bo Brummerstedt Iversens forskning giver os mulighed for at kigge helt ind på atomerne i disse krystaller og derved få en forståelse for deres struktur og opbygning og ikke mindst de mange mulige praktiske anvendelser i vores hverdag.”

Bo Brummerstedt Iversen udtaler om prisen:

”Forskning er ligesom kunst en kreativ proces, og man er som forsker evigt usikker på sig selv. Det er et fantastisk rygklap og en særlig anerkendelse som forsker at modtage en pris fra Danmarks dronning. Både fordi hun er vores majestæt, men også fordi hun selv er et meget kreativt menneske. Jeg er dybt taknemmelig."

Læs mere om Dronning Margrethe II’s Videnskabspris 2017