Kemishow indtager Danmark med flamingoslim

Kemishow Aarhus Universitet bruger hverdagens kemikalier til at formidle grundlæggende kemiske teorier og principper gennem spektakulære demonstrationsforsøg, og har lige nu national succes som optrædende i ”Danmark har Talent 2017” på TV2. Se med lørdag d. 4/3, hvor det er seerne, der kan stemme de studerende videre i konkurrencen.

Det går spektakulært for sig, når Kemishow formidler naturfag til publikum. På TV2 var dommerne bjergtagede af de to studerendes optræden, og nu går Kemishow videre til semifinalerne, hvor seerne får det endelige ord. (Foto:Screendump fra promo-video)

Jeg tror aldrig, jeg har haft det sjovt med kvælstof nogensinde,” lød den spontane reaktion fra Jarl Friis-Mikkelsen, da han som en del af dommerpanelet lod begejstringen få frit løb efter Kemishows første optræden i tv-showet “Danmark har Talent 2017”. Her havde de to studerende Michael Madsen og Julie Kronborg fremvist deres to minutters ’audition-show’, der kom omkring frembringelse af ’flamingoslim’, ildkugler med forskellige farver og endelig den spektakulære reaktion, der kommer efter blanding af flydende kvælstof og kogende vand: *PUF!*

Kemishow gik videre fra den første optræden, og der var ingen tvivl blandt dommerne, da der skulle udvælges aktører til den videre konkurrence: Kemishow Aarhus skulle være med! Det betyder, at man kan opleve og stemme på de to studerendes optræden på landsdækkende tv, når det går for sig i den spændende konkurrence ved liveshowet, der sendes lørdag d. 4. marts.

Der er i alt 35 deltagere, der er gået videre til semifinalerne, og her er det seerne, der får muligheden for at vælge og stemme på deltagerne. Hver gang er det de to optrædende, der får flest stemmer, der går videre til den helt store finale i TV2-konkurrencen.

”Vi er rigtig glade for, at vi er valgt til at gå videre til de store liveshows. Det bliver meget spændende at optræde sammen med så mange andre deltagere. Målet med Kemishow er at skabe interesse og vise, at der er masser af naturvidenskab og kemi i dagligdagen. For os to på scenen bliver det vigtigt, at vi viser forsøg, som kan gøre alle klogere og samtidig give en underholdende og lærerig oplevelse. Programmets motto er; ‘forvent det uventede’ – det tør jeg godt love, at vi vil leve op til,” siger Julie Kronborg.

Kemishow Aarhus Universitet er et landets mest veletablerede scienceshow, der har eksisteret i over 20 år. Her arbejder man ud fra devisen, at fascination og læring går hånd i hånd, og derfor bruger de optrædende kemikalier fra hverdagen til at formidle grundlæggende kemiske teorier og principper. Det sker med spektakulære eksperimenter og farverige shows med tilhørende forklaringer, der viser tilskuere i alle aldre, at kemi er mere end farlige stoffer eller et fag i skolen.

Aarhus Kemishow optræder i Danmark har Talent 2017 lørdag d. 4. Marts.

Se mere:
Kemishow har lavet en promotionvideo, som kan ses her

Se de to studerendes optræden på TV2 på Youtube-kanalen for programmet her.

Læs mere om Kemishow her, hvor der også er kontaktinformationer.

Endelig er det muligt at følge Kemishow på Facebook her.