29,4 mio. kr. fra VILLUM FONDEN til tre forskertalenter

Tre yngre forskningstalenter med ambitionen om at skabe egne, selvstændige forskningsprofiler, modtager nu bevillinger under Villum Young Investigator-programmet på Faculty of Natural Sciences på Aarhus Universitet.

Link til foto
De 15 talenter modtog bevillingerne ved en ceremoni d.23/1 2020. (Foto: VILLUM FONDEN)
Link til foto
Dennis Jeppesen modtager 10 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)
Link til foto
Jógvan Magnus Haugaard Olsen modtager 9,7 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)
Link til foto
Thomas Tram modtager 9,5 mio. kr. (Foto: VILLUM FONDEN)

Hvert år støtter VILLUM FONDEN forskertalenter med ambition om at skabe egne, selvstændige forskningsprofiler. Villum Young Investigator-programmet støtter særligt talentfulde yngre forskere inden for teknisk og naturvidenskabelig forskning med bevillinger mellem 7 og 10 mio. kr.

I år uddeles 15 bevillinger til forskertalenter i hele Danmark. På Aarhus Universitet modtager tre talenter en Young Investigator-bevilling. Bevillingen er for fem år, og hver modtager har formået at vise et klart defineret mål med deres forskning fem år frem. Samtidig er det et krav, at projektet skal have et omfang, der er så stort, at udførelsen kræver etablering af en forskningsgruppe.

De tre modtagere på Aarhus Universitets Faculty of Natural Sciences er:

Dennis Jeppesen
Institut for Molekylærbiologi og Genetik, vil finde “Nye Grænseområder for Intercellulær Kommunikation”. Exosomer og andre ekstracellulære vesikler er membran-omsluttede vesikler der indeholder proteiner, RNA og lipider. De tillader celler at kommunikere med naboceller men også med celler og væv over lange afstande. Og de nyligt opdagede sekretoriske amfisomer er et uudforsket aspekt af grundlæggende sekretorisk cellebiologi.

Dette projekt vil udforske disse signalveje i intercellulær kommunikation. Bevillingen på 10 mio. kr. vil finansiere modtageren, en postdoc, to ph.d.-studerende og indkøb af nyt udstyr.

Jógvan Magnus Haugaard Olsen
Institut for Kemi: skal udvikle ”Computerbaseret spektroskopi af biomolekylære systemer”. Spektroskopi er essentielt for at fremme vores forståelse af biologisk materiales struktur og funktion. Imidlertid hæmmes brugen af avancerede spektroskopier af vanskeligheden ved at fortolke resultaterne.

Dette projekt sigter mod at udvikle beregningsmetoder, der kan simulere en lang række biomolekylære spektroskopier, og dermed bruges til at fortolke resultater af eksperimentelle studier.

Bevillingen på 9,7 mio. kr. vil finansiere modtageren, en postdoc, to ph.d.-studerende og computer ressourcer.

Thomas Tram
Institut for Fysik og Astronomi, skal arbejde med “Fjernelse af kosmologiske uoverensstemmelser med henfaldende mørkt stof”. Direkte målinger af Universets nuværende udvidelseshastighed giver en værdi der er væsentlig forskellig fra den man udleder fra observationer af den kosmiske mikrobølgebaggrund. Alle forsøg på at forklare denne forskel gennem enten eksperimentelle fejl eller eksisterende modeller har været forgæves.

Dette projekt sigter mod at fjerne denne uoverensstemmelse ved hjælp af nye modeller med henfaldende mørkt stof.

Bevillingen på 9,5 mio. kr. vil finansiere to ph.d.-studerende, en postdoc og en computerklynge.

Læs mere om bevillingerne hos VILLUM FONDENs hjemmeside.