15,1 millioner kr. til dristige forskningsideer

VILLUM Eksperimentet er for første gang uddelt til en række forskere på danske universiteter. Otte forskere på Science and Technology har modtaget samlet 15,1 mio. kr., der er øremærket til dristige forskningsidéer.

(foto: Colourbox)

Justerbare fotoniske materialer, kvantefysik i proteiner, mikroorganismers kapacitet for nedbrydning af olie i uberørte arktiske miljøer. Det er blot nogle af de ’vilde’ ideer, der nu får mulighed for at blive udforsket. I alt ni AU-forskere, herunder de otte på Science and Technology, modtager mellem 1,5 og 2 mio. kroner under et nyt program fra VILLUM FONDEN, kaldet VILLUM Eksperimentet. I VILLUM Eksperimentet er det idéen alene, der driver udvælgelsen, hvor det i fondens øvrige virkemidler på området er personen først og derefter idéen.

Programmet er, med fondens ord, skabt til helt særlige forskningsprojekter, der udfordrer normen og har potentialet til fundamentalt at ændre den måde, vi tilgår vigtige emner på. Bedømmerne af ansøgningerne er blevet bedt om at lægge vægt på de idéer, de opfatter som reelle nybrud. Måske vil kun et ud af ti projekter vise sig at skabe noget unikt.

De bevilgede beløb skal dække en forskningsperiode på 1-2 år. Pengene skal primært bruges til egen løn, udstyr og materialer. VILLUM FONDEN har i alt støttet 38 tekniske og naturvidenskabelige forskere, der hver især har fundet deres vildeste idé frem, med samlet 70 mio. kr.

Læs mere om bevillingerne, modtagerne og programmet på hjemmesiden for VILLUM Eksperimentet her.

Fakta:

Modtagerne er:

• Henrik Birkedal, Institut for Kemi, Justerbare fotoniske materialer inspireret af kamæleoner og vandlopper, 2 mio. kr.
  • Kasper Urup Kjeldsen, Institut for Bioscience, Den eukaryote celles stamform, 2 mio. kr.
  • Lars Henrik Andersen, Institut for Fysik og Astronomi, Kvantefysik i proteiner indeholdende retinal, 1.5 mio. kr.
  • Leendert Vergeynst, Institut for Bioscience, Undersøgelse af mikroorganismers kapacitet for nedbrydning af olie i uberørte arktiske miljøer, 1.8 mio. kr.
  • Richard Balog, Institut for Fysik og Astronomi, Faststof QED med STM, 1.8 mio. kr.
  • Toke Thomas Høye, Institut for Bioscience, Billedbaseret identifikation af insekter, 2 mio. kr.
  • Witold Kot, Institut for Miljøvidenskab, Nye bogstaver i DNA-alfabetet, 2 mio. kr.
  • Yonghui Zeng, Institut for Miljøvidenskab, Jagten efter fotosyntetiske archaea i arktisk permafrost, 2 mio. kr.