15 millioner kroner fra Novo Nordisk Fonden til interdisciplinær forskning i strålingsdoser

Peter Balling fra Institut for Fysik og Astronomi har sammen med Ludvig Muren fra Klinisk Institut og Aarhus Universitetshospital modtaget en Interdisciplinary Synergy-bevilling fra Novo Nordisk Fonden.

Peter Balling (t.v.) og Ludvig Muren foran det nye protonterapianlæg på Aarhus Universitetshospital. Foto: Michael Harder/AUH.

Bevillingen er givet til det interdisciplinære forskningsprojekt "Three-Dimensional Radiation Dosimetry: Facilitating High-Resolution Cancer Treatment".

I projektet vil materiale- og optiske fysikere samarbejde med medicinske fysikere om at udvikle nye materialer og optiske metoder, som kan måle en givet 3D-dosisfordeling. Målet er at udvikle nye teknikker til at måle mængden og fordelingen af den afgivne stråling ved en kræftbehandling.

Novo Nordisk Fonden har i alt uddelt 75 mio. kr. til forskning i bæredygtighed og sundhed. Læs mere om projektet på AU og de andre projekter, som Novo Nordisk Fonden har støttet.