10 millioner kroner til talentfuld forskningsleder

Novo Nordisk Fonden har netop uddelt gennem sit langsigtede forskningslederprogram, der er målrettet dygtige forskere på tre karrieretrin. Forskningen skal bidrage til nye opdagelser inden for bl.a. sundhed, sygdom og bæredygtighed. På Faculty of Natural Sciences modtager en yngre forskningsledere knapt 10 millioner kroner til hans projekt.

Postdoc Oleksiy Kovtun modtager knapt 10 millioner fra Novo Nordisk fondens forskningslederprogram (Foto: NNF)

I Novo Nordisk Fondens forskningslederprogram uddeles bevillinger på op til 10 mio. kr. til excellente forskningsledere i en femårig periode. Fondens beskriver med egne ord formålet som, at ’give dygtige forskere mulighed for at forfølge risikofyldte forskningsideer og afprøve nye veje og tilgange til vigtige problemstillinger.’

Programmet er opdelt i tre typer, der er målrettet specifikke stadier eller typiske karrieretrin for en forskningsleder. På NAT modtager postdoc Oleksiy Kovtun en såkaldt Emerging Investigator bevilling, der er målrettet unge lovende forskningsledere, der skal til eller er i gang med at etablere deres forskningsgruppe og egen forskningsprofil.

Oleksiy Kovtun modtager lige under 10 millioner kroner til projektet, Structural dissection of key molecular machines mediating membrane trafficking in endosomes.

Oleksiy Kovtun er i øjeblikket tilknyttet ’MRC Laboratory of Molecular Biology’, der er beliggende på University of Cambridge i England, men med bevillingen her vil han inden længe rykke til Institut for Molekylærbiologi og Genetik på Aarhus Universitet, for at tage hul på arbejdet.

Se hele pressemeddelelsen på fondens hjemmeside via dette link.