Simon Bruno Andersen modtager på fredag prisen for Danmarks bedste matematik-speciale i 2018. Privatfoto

13.06.2019 | Offentligheden / Pressen

Simon skrev Danmarks bedste matematik-speciale

Det var et brag af et speciale, som Simon Bruno Andersen sidste år afsluttede sit matematik-studie på Aarhus Universitet med. Først fik det topkarakter, og siden har Dansk Matematisk Forening bedømt det til at være landets bedste matematik-speciale i 2018. Derfor modtager han nu Edlund-DMF Specialeprisen.

Plantemolekylærgruppen fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik i Aarhus (fra venstre): adjunkt Simon Kelly, lektor Simona Radutoiu, adjunkt Dugald Reid, lektor Stig Uggerhøj Andersen, adjunkt Kasper Røjkjær Andersen og professor Jens Stougaard. Foto: Lisbeth Heilesen/AU.

12.06.2019 | Offentligheden / Pressen

Et internationalt forskerhold modtager 203 mio. kr. til at skabe mere bæredygtige afgrøder

Planteforskere fra Institut for Molekylærbiologi og Genetik er sammen med et internationalt forskerhold blevet tildelt 203 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden - heraf går 50 mio. kr til planteforskerne fra Aarhus Universitet.

Nina Lock og Troels Skrydstrup forsker i hver sin gruppe, men samarbejder om en fælles opgave: at udvikle bæredygtige katalysatorer, der kan omdanne CO2 til værdifulde ressourcer. Foto: Dorthe Lundh
Nina Locks forskningsgruppe har som mål at kunne tage en røggasblanding fra en skorsten, køre den direkte ind i et større anlæg, og dermed omdanne noget af CO2’en til værdifulde byggeblokke, der kan indgå på ny i industrien. Foto: Colourbox

11.06.2019 | Offentligheden / Pressen, Erhverv

CO2 kan måske blive industriens afløser for fossile brændstoffer

Forskere på Aarhus Universitet udvikler nye kemiske teknologier, der kan reducere CO2-udledning og hjælpe den grønne omstilling på vej i både offentlige og private produktionsvirksomheder. Det er emnet i første afsnit af Aarhus Universitets nye podcastserie Bæredygtig Viden.

DNA i havet kan afsløre en masse information om tilstanden for levende organismer i havet. (Foto: Geans)

03.06.2019 | Offentligheden / Pressen, Myndighedsbetjening

eDNA-analyser skal hjælpe miljø- og naturovervågning og forskning

Fremtidens overvågning af organismer i naturen kan blive bedre med hjælp fra eDNA-teknologi. Et DNA-bibliotek over bunddyr i Nordsøen er undervejs.

Overskuddet er differencen mellem landbrugets input og output. Foto: Janne Hansen

28.05.2019 | Offentligheden / Pressen, Myndighedsbetjening

Landbrugets næringsstofoverskud stiger igen

Landbrugets overskud af næringsstofferne er steget det forgangne år. Der kan dog ikke sættes lighedstegn mellem overskud og udledning til vandmiljøet.

I CytoPad vil forskerne bruge nogle særlige immuniseringsteknikker til at frembringe antistoffer fra både mus og lamaer. Klik på grafikken for at se fuld størrelse. Grafik: Daniel Otzen
Daniel Otzen styrker sin forskning i parkinsonisme med 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden. Foto: Jesper Rais, AU

27.05.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

10 mio. kr. til forskning i Parkinsons sygdom

Professor Daniel Otzen fra iNANO på Aarhus Universitet har modtaget 10 mio. kr. fra Lundbeckfonden til at udvikle nye og bedre metoder til at diagnosticere og forebygge Parkinsons sygdom – bl.a. ved hjælp af antistoffer fra lamaer.

De fire diplomingeniørstuderende og deres vejleder ingeniørdocent Claus Melvad (i midten) til præmieoverrækkelse i Texas. (Foto: National Instruments)

24.05.2019 | Offentligheden / Pressen

Studerende vinder VM i robotdesign med autonom polarbåd

En gruppe ingeniørstuderende fra Aarhus Universitet vinder verdens største internationale konkurrence i robotdesign i Texas.

Fire diplomingeniørstuderende har designet, konstrueret og programmeret en autonom polarbåd, der kan hjælpe klimaforskere med at hente information fra det kolde hav på steder, som ellers er utilgængelige for søfartøjer. (Foto: Lasse Vesterled)

24.05.2019 | Offentligheden / Pressen

Autonom båd logger data fra Ishavet

Ved at måle vanddybde, saltindhold og strømningsforhold i det Arktiske Ocean kan en lille autonom båd skaffe data, der kan forsyne os med væsentligt bedre klimamodeller.

21.05.2019 | Offentligheden / Pressen, Erhverv

Små virksomheder får stort udbytte af åbent forskningssamarbejde

Ved Spoman Open Science-festivalen den 16. maj mødtes virksomheder, studerende og forskere for at fejre – og dele – deres fælles projekter. På kort tid har Open Science vist sig at give stor værdi.

Hele dagen tirsdag pitchede hundredvis af ingeniørstuderende deres opfindelser til forskere, eksperter og virksomhedsrepræsentanter. Foto: Ida Marie Jensen / AU Foto.

16.05.2019 | Offentligheden / Pressen

Genbrugsmedicin og bananæbler: Ingeniør-innovation indtager Skejby

AU Engineerings nye forskningsfacilitet, Deep Tech Experimental Hub, i Skejby var stuvende fuld af civilingeniørstuderende, da årets ”opfindelses-pitch” løb af stablen.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste