Novo Nordisk Foundation Challenge Programme uddeler hvert år store bevillinger til ambitiøse forskningsprojekter med fokus på globale udfordringer inden for forskellige tematikker. I år har AU-forskere samlet modtaget 119,1 millioner kroner til etablering af to nye forskningscentre, der skal arbejde hen imod at fremtidssikre biodiversiteten i et omskifteligt klima med stadigt stigende ressourcebehov. (ill: Colourbox)

05.10.2020 | Institut for Biologi, Bæredygtighed

Trecifret millionbeløb til AU-forskning i biodiversitet

AU-forskere modtager samlet 119,1 millioner kroner til etablering af forskningscentre, der skal finde forskningsbaserede løsninger på, hvordan vi kan fremtidssikre biodiversiteten i et omskifteligt klima med stadigt stigende ressourcebehov. Det er Novo Nordisk Fonden, der uddeler bevillingerne som del af ”Novo Nordisk Foundation Challenge…

Foto: Anders Trærup, AU Foto.

To nye prodekaner ansat på Natural Sciences

Kristine Kilså bliver prodekan for uddannelse og David Lundbek Egholm bliver prodekan for forskning på Faculty of Natural Sciences. Dermed er et nyt stærkt ledelseshold sat på det nye fakultet.

Kristine Kilså bliver ny prodekan for uddannelse på Faculty of Natural Sciences pr. 1. december 2020. (Foto: Josefina Kilså-Becker)

Ny prodekan for uddannelse på Natural Sciences

Kristine Kilså bliver ny prodekan for uddannelse på Natural Sciences pr. 1. december. Hun kommer fra en stilling som uddannelseschef i Sverige og har en solid ledelseserfaring på uddannelsesområdet med sig, ud over en akademisk karriere inden for kemi og nanovidenskab.

David Lundbek Egholm bliver ny prodekan for forskning. Foto: Ada Lundbek Egholm

Ny prodekan for forskning på Natural Sciences

David Lundbek Egholm bliver ny prodekan for forskning fra 1. november. Han kommer fra en stilling som professor inden for klima og isdynamik på Institut for Geoscience på Aarhus Universitet og har desuden solid erfaring med forskningsledelse og ekstern forskningsfinansiering.

Pseudofarvet elektronmikrograf, der viser nanopartikler, der cirkulerer i blodbanen sammen med røde blodlegemer (rødbrune), og de der er opfanget i endotelceller, der ligger i blodkaret (gule) (Figur: Yuya Hayashi).

30.09.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Fostre fra zebrafisk hjælper med at vise, hvad der sker med nanopartikler i blodet

Hvad sker der med nanopartikler, når de sprøjtes ind i blodet for, for eksempel, at destruere tumorer? Med nye resultater offentliggjort i ACS Nano er forskere fra Aarhus Universitet nu klar til at tackle dette udfordrende spørgsmål ved hjælp af fostre fra zebrafisk som en ny undersøgelsesmodel inden for nanomedicin og nanotoksikologi.

21.09.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Indvielse af Danmarks nationale Cryo-EM facilitet, EMBION

EMBION, Danmarks nationale cryo-EM-faciliteter, bliver indviet den 12. oktober. Cryo-EM (kryogen elektronmikroskopi) er en vigtig teknik inden for molekylær cellebiologi, medicin og bioteknologi. Den nye forskningsinfrastrukturs faciliteter er baseret på Aarhus Universitet og Københavns Universitet.

Et dansk forskerhold har i Nature Communications beskrevet, hvordan et velbeskrevet cirkulært RNA-molekyle, som man mente var kræftfremkaldende, alligevel ikke findes i kræftcellerne.

21.09.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Kendt RNA-molekyle findes alligevel ikke i kræftceller

Et såkaldt cirkulært RNA-molekyle, som man mente var kræftfremkaldende, findes alligevel i ikke i kræftceller. Et dansk forskerhold har offentliggjort de nye resultater i Nature Communications.

Skyer spiller en vigtig rolle i, hvor meget sollys, der når ned til jordens overflade. Nu vil et tværfagligt hold af forskere undersøge, hvad bioaerosoler betyder for dannelsen af is i skyerne. Foto: Colourbox

17.09.2020 | Faculty of Natural Sciences

15 Novo-millioner til forskning i skyer

Novo Nordisk Fonden bevilger 15 mio. kr. fra sit interdisciplinære synergiprogram til projekt DRAMA, som med forskere fra både Nat og Tech vil afkode, hvilken rolle mikrobielle aerosoler i atmosfæren spiller for skydannelsen.

Foto: Colourbox

15.09.2020 | Faculty of Natural Sciences

Bevillinger til vilde ideer

VILLUM Experiment har netop uddelt deres bevillinger til danske forskere, der hver især repræsenterer innovative tilgange til deres forskningsområder, og dermed til at afprøve deres modige og mærkelige tekniske og naturvidenskabelige forskningsidéer. På Aarhus Universitet modtager ni forskere i alt 17,8 mio. kroner.

Organoid-3 ©Agnieszka Rybak Wolf, MDCLifeTime

11.09.2020 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Internationalt initiativ vil forbedre sundhedsvæsenet gennem cellebaseret medicin

Forskningsinitiativet LifeTime repræsenterer mere end 50 europæiske universiteter, herunder Aarhus Universitet. En ny Perspective-artikel i Nature, med Jørgen Kjems fra iNANO og MBG som medforfatter, skitserer LifeTimes vision om, hvordan man kan revolutionere sundhedsvæsenet gennem personlig, cellebaseret interceptiv medicin.

Forrige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Næste