Anders Damsgaard, Postdoc på Geoscience, AU

27.01.2021 | Institut for Geoscience

Nyudviklet computermodel kan estimere gletschere og iskappers sedimenttransport

Postdoc Anders Damsgaard fra Institut for Geoscience er aktuel med ny artikel i Communications Earth & Environment, hvor der argumenteres for en ny computermodel til at forstå og forbedre modeller for gletschere og iskapper i nutid og fremtid.

Forskere fra Aarhus Universitet har opdatet, at proteinet ITIH4 hæmmer enzymer kaldet proteaser i det medfødte immunsystem via en hidtil ukendt mekanisme. Figur: Rasmus Kjeldsen Jensen.

26.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Tværfagligt aarhusiansk forskerteam opdager ny kontrolmekanisme i det medfødte immunsystem

Til trods for at vi har proteinet ITIH4 i store mængder i blodet, har dets funktion hidtil været ukendt. Nu har et team af forskere fra Institut for Biomedicin og Institut for Molekylærbiologi og Genetik ved at kombinere mange forskellige teknikker opdaget, at ITIH4 hæmmer enzymer kaldet proteaser i det medfødte immunsystem og dette via en hidtil…

Professor Jens-Christian Svenning modtager Villum Kann Rasmussens Årslegat på 5 mio. kr. for sit markante bidrag til teknisk og naturvidenskabelig forskning.

25.01.2021 | Institut for Biologi

Jens-Christian Svenning modtager Villum Kann Rasmussens Årslegat

Professor Jens-Christian Svenning forsker i biodiversitet og økosystemers dynamik for at afdække hvilke faktorer, der former, truer og sikrer Jordens biologiske mangfoldighed. Nu modtager han det prestigefyldte Villum Kann Rasmussens Årslegat på 5 mio. kroner for sit store arbejde.

Hestebønne (foto: Marcin Nadzieja, MBG, AU)

25.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Forskere vil forbedre udbytte og proteinkvalitet i hestebønner

Med en bevilling på 15 mio. kr. fra Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP) – der hører under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri – vil danske forskere og forædlere sammen udvikle nye hestebønnesorter, der kan anvendes i foder som en lokalt dyrket og bæredygtig erstatning for importeret sojaprotein.

Lektor Mie Andersen (foto: AU FOTO)
Adjunkt Tina Santl-Temkiv (Foto: AU FOTO)

21.01.2021 | Institut for Fysik og Astronomi, Institut for Biologi

To forskningstalenter modtager VILLUM-bevilling

Siden 2011 har Villum Young Investigator-programmet støttet unge, ambitiøse forskeres tidlige karriere. To af de unge modtagere findes på Faculty of Natural Sciences, der samlet modtager knap 14 millioner kroner.

Konsortiet, BOUNDLESS, har modtaget 14,4 mio. kr. fra Novo Nordisk Fonden. Konsortiet består af Frans Mulder, Lene N. Nejsum og Magnus Kjærgaard fra Aarhus Universitet samt Siewert Jan Marrink fra University of Groningen (NL). (Fotos: private)

19.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik, iNANO

Nyt tværfagligt konsortium ved AU vil undersøge membranfri organeller

Magnus Kjærgaard er med i et nyt konsortium, BOUNDLESS, ledet af Frans Mulder og finansieret af det tværfaglige synergiprogram fra Novo Nordisk Fonden. Med bevillingen på 14,4 mio. kr. vil konsortiet undersøge, hvordan membranfri organeller styrer vigtige biologiske processer.

Professor Peter Jørgensen, foto: Kathrine Tang Riewe

08.01.2021 | Institut for Matematik

Matematiker modtager DNRF Chair fra Danmarks Grundforskningsfond

Professor Peter Jørgensen fra Institut for Matematik er blevet tildelt en DNRF Chair fra Danmarks Grundforskningsfond, hvilket kun er den anden uddelt siden virkemidlet blev lanceret i 2020, og den første givet til Naturvidenskab.

LysM-receptorerne på ydersiden af rodceller fra bælgplanten japansk kællingetand afgør, om skadelige eller gavnlige mikrober fra jorden genkendes af planten. Strukturen for den symbiotiske receptor LYK3 og sammenligning med immun kitinreceptoren CERK6 hjalp forskerne til at kortlæge vigtige elementer for genkendelse (figur: Kasper Røjkjær Andersen)

05.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Videnskabens Top-5: Signalmolekyler er nøglen til mindre brug af kunstgødning

Resultater offentliggjort i Science fra Aarhus Universitet, der beskriver, hvordan bælgplanter opfanger særlige signalmolekyler for at skelne mellem skadelige og gavnlige mikrober, er blevet udpeget af Ingeniøren som værende blandt de fem vigtigste resultater i Danmark i 2020.

Tykke aflejringer af loess (vindblæst støv) i Tajikistan (Centralasien), som er akkumuleret over ca. 2 millioner år, gør det muligt at rekonstruere ændringer i områdets miljø, klima og økologi, samt datere den første tilstedeværelse af forhistoriske og moderne mennesker i området.

05.01.2021 | Institut for Geoscience

Institut for Geoscience deltager i et internationalt NordForsk-projekt

Andrew Murray og Mads Faurschou Knudsen fra Institut for Geoscience har sammen med kollegaer fra DTU og universiteterne i Oslo, Uppsala, Moskva, Novosibirsk og Dushanbe (Tajikistan) fået 15 mio. NOK til at undersøge den første tilstedeværelse af både forhistoriske og anatomisk moderne mennesker i Centralasien.

Figur: Søren Lykkke-Andersen.

04.01.2021 | Institut for Molekylærbiologi og Genetik

Proteinkompleks fungerer som skytsenzym imod skadelige biprodukter i cellerne

Danske og tyske forskere har ved fælles indsats karakteriseret en cellulær aktivitet, der beskytter vores celler imod nogle af genekspressionens potentielt skadelige biprodukter. Denne aktivitet er muligvis afgørende for flercellede organismers evne til at opretholde et robust ’evolutionsreservoir’ af RNA.