Via live-video fra ISS kunne man torsdag se Aarhus Universitets første satellit, Delphini-1, blive sendt ud i rummet. Dermed er Aarhus Universitet officielt blevet et rum-universitet. Foto: NASA og NanoRacks

31.01.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

AU er nu officielt rum-universitet

Torsdag 31. januar klokken præcis 13.00 trådte Aarhus Universitet officielt ind i rækken af universiteter i verden, der har en satellit i rummet. Her blev Delphini-1 nemlig sendt i kredsløb fra den internationale rumstation, ISS. Nu skal teamet bag Delphini-1 prøve at få etableret kontakt med satellitten.

Tre forskere modtager i alt 31 mio. kr. til avanceret forskningsudstyr. Foto: Novo Nordisk Fonden

29.01.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

31 millioner fra Novo Nordisk Fonden til avanceret forskningsteknologi

Tre forskere fra Aarhus Universitet har med store investeringer i laboratorieudstyr støttet af Novo Nordisk Fonden fået mulighed for at booste deres forskning inden for proteiner, nanopartikler og biologiske molekyler.

Miljø og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen sammen med dekan Niels Chr. Nielsen fra Science and Technology
Fra venstre: Flemming Skov (Institut for Bioscience), Kurt Nielsen (prodekan, Science and Technology), Jakob Ellemann-Jensen (miljøminister), Niels Chr. Nielsen (dekan, Science and Technology) (AU Foto)
Biodiversitetssymposiet 2019 trak fulde huse i Søauditorierne på Aarhus Universitet. (AU Foto)

28.01.2019 | Medarbejdere, Offentligheden / Pressen

Stigende interesse for dansk biodiversitet

Et imponerende fremmøde på over 400 deltagere var mødt op til det femte biodiversitetssymposium, der blev afholdt på Aarhus Universitet den 22. januar. Her var forskere, forvaltere, konsulenter og beslutningstagere samlet for at gøre status over biodiversiteten i den danske natur. Det vidner om en stor - og stadig stigende - interesse for emnet.

Billedet viser Carl, chimpanse-alfahannen i Zoologisk Have København, som er en af deltagerne i studiet. Foto: Zoologisk Have København, David Trood

22.01.2019 | Offentligheden / Pressen

Menneskets mutationsrate er blevet langsommere for nylig

Forskere fra Aarhus Universitet og Zoologisk Have København har fundet ud af, at den menneskelige mutationsrate er markant lavere end hos vores nærmeste abe-slægtninge. Den nye viden kan have betydning for, hvor lang tid man regner med der er gået siden den fælles stamfader for mennesker og chimpanser levede – og for bevarelsen af de store aber i…

Studerende AU har de sidste par år været med til at gøre nanosatelliten Delphini-I klar til opsendelse. Satellitten befinder sig nu ombord på den Internationale Rumstation, hvorfra den i februar skal sætte i kredsløb omkring jorden. Målet med ESA BIC DK er, at give de studerende mod på at starte deres egne virksomheder inden for rumteknologi efter afslutningen af deres studier. Foto: Lars Kruse/AU foto
Lektor Christoffer Karoff. Foto: Privat

15.01.2019 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Science and Technology vil uddanne fremtidens rumentreprenører

ST klæder de studerende på til at komme med ideer til opstartsvirksomheder gennem et tværfagligt Space Entrepreneurship Program, hvor de studerende vil blive undervist i faglige emner inden for både rumteknologi og entrepreneurship.

Satellitbilleder sladrer om global fattigdom. Udsnit af figur. © Gary Watmough
På satellitbilleder kan forskerne se de mindste detaljer i specifikke områder, herunder husenes størrelse som er et afgørende element for levestandarden i området. Billederne afslører også på hvilken måde de omgivende arealer udnyttes – eksempelvis til græssende dyr, til at dyrke afgrøder eller samle brænde. © Gary Watmough
Landskab med hytter og udnyttede arealer fra Kenya. Foto: Gary Watmough
De udnyttede marker i Kenya kan være små og det udnyttede areal varierer år efter år. Foto: Gary Watmough

07.01.2019 | Offentligheden / Pressen

Satellitbilleder sladrer om global fattigdom

Hvordan går det med FN’s 17 verdensmål om en bæredygtig udvikling, som vi nationalt og internationalt har forpligtiget os til at indfri? Ja, det kan være svært at vurdere fattigdom og dårlige økonomiske forhold globalt, men med et øje i det høje kan forskerne nu give os en rigtig god ledetråd for befolkningens levevilkår i de fattige lande.