Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2018 blev på ATV’s årsmøde overrakt til professor ved AU Kurt Gothelf. Foto: Tom Jersø

30.04.2018 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Kurt Gothelf modtager Den danske polymerpris

Professor Kurt Gothelf, iNANO og Institut for Kemi, modtog Den danske polymerpris – ATV | Elastyrenprisen 2018 på Akademiet for de Tekniske Videnskabers årsmøde den 25. april.

Opsendelsen af Falcon 9-raketten med TESS ombord fandt sted fra Kennedy Space Center i Florida klokken 0:51 dk tid. (Foto: NASA/SpaceX)

20.04.2018 | Science and Technology, Offentligheden / Pressen

TESS: Planetjægeren er på vej

Hubble-teleskopet viste os, at rummet vrimlede med galakser og stjernetåger. Kepler-teleskopet har overrumplet os ved at finde flere tusinde hidtil ukendte planeter i alle tænkelige former. Nu tager menneskeheden det næste store skridt med TESS-teleskopet. Aarhus Universitet har bidraget til missionens udtænkning og skal nu lede en del af arbejdet…

Et roligt sovende oliventræ vist som en punktsky. Dette 2,6 meter høje oliventræs søvnmønster adskilte sig fra de andre træers ved, at det kun bevægede sig en smule - og at de små bevægelser gik i to retninger: de øverste grene bevægede sig opad og de nederste grene bevægede sig nedad i løbet af to søvncyklusser. (Foto: András Zlinszky)
Et udsnit af hele "sovesalen" på den ungarske planteskole som punktsky... (Foto: András Zlinszky)
...og som foto i dagslys. (Foto: Katharina Prager)

19.04.2018 | Offentligheden / Pressen

Træer sover uroligt om natten

Forskere fra Aarhus Universitet har ved hjælp af 3D laserscanning afsløret, at træer bevæger deres grene og blade i løbet af natten i ’søvn-cyklusser’, i takt med at de pumper vand op fra rødderne – og at cyklusserne er forskellige fra art til art. Opdagelsen vil i fremtiden muligvis kunne bruges til at afsløre afvigende ’søvnmønstre’ og dermed…

Aarhus Universitet har i denne uge indgået en samarbejdsaftale med Kinas Geologiske Undersøgelser. (Foto: Lars Kruse)
Niels Chr. Nielsen, dekan for Science and Technology, og Wang Yan, direktør for Kinas Geologiske Undersøgelser, underskrev samarbejdsaftalen, som skal udvide forskningssamarbejdet inden for bioscience og geoscience på Aarhus Universitet. (Foto: Lars Kruse)
Der blev samtidig indgået en mere konkret  projektsamarbejdsaftale om etablering af en global infrastruktur i kystnære marsk- og sumpområder. Aftalen blev underskrevet af Siyuan Ye, direktør for Key Laboratory of Coastal Wetland Biogeosciences under Kinas Geologiske Undersøgelser, og Hans Brix, institutleder for Institut for Bioscience, Aarhus Universitet. (Foto: Lars Kruse)

13.04.2018 | Offentligheden / Pressen, Medarbejdere

Aarhus Universitet indgår samarbejdsaftale med Kinas Geologiske Undersøgelser

En delegation fra Kinas Geologiske Undersøgelser besøgte Aarhus Universitet 10. april for at underskrive en samarbejdsaftale, som skal udvide forskningssamarbejdet inden for bioscience og geoscience.